HTML

Álmom egy tanya:)

Az egészségesebb életről, az állatokról és mindenről, amit tanultam az állatokkal kapcsolatban. Ha te is szeretnél nyugodtabb, kényelmesebb életet élni és teszel is érte, azt hiszem sok hasznos információt találsz itt.

Friss topikok

  • Zoltán Kristóf: Üdvözlöm! Szeretném megkérdezni, hogy aktuáli-e még a kártológépes hirdetése? Nekünk ugyanis van ... (2013.02.06. 08:41) Keresek - kártológép
  • kalathor: Szia A bajom régen is az volt, hogy ahogy öregedett/ért a szappan úgy ment el belőle az illat. De... (2011.07.25. 13:33) Az új szappan
  • anyeg: Jézus!!! Ez rengeteg sok minden! Látom, h azok a hullámok, amik az én fejem fölött szoktak összecs... (2011.07.17. 08:20) Egy hosszú hét
  • AdriennK: Nagyon szép ez a jurta! Szívesen laknék én is egy ilyenben! :-) (2011.07.14. 17:53) Jurta építés
  • anyeg: Annyira szép, én máris beköltöznék egy ilyenbe! Gondolkodás nélkül! Nagyon emberi, emberléptékű... (2011.06.26. 06:56) Jurta képek

Linkblog

Kecsketejes nemezelt szappan

2010.11.10. 11:01 kalathor

Sziasztok!

 

No elérkezett a nap, amikor is megosztom eddigi tapasztalataimat veletek. Legalábbis ami a szappankészítést illeti.

Szóval az eddigi cirka fél év szappanfőzései alatt kialakult recept a következő:

670 gramm margarin

1420 gramm olaj (oliva, sima napraforgó, stb).

400 gramm zsír (ezt sok helyen nem írják, de, mivel vannak állataim és maradék zsír is, egyrészt adta magát az ötlet, másrészt szerintem jobb az állaga, mint a tisztán olajokból készültnek (nem utolsósorban tovább is tart), harmadrészt nagyanyáink is zsírokból készítették)

907 gramm víz (én desztilált vízet használok)

340 gramm NaOH (azaz nátriumhidroxid, bár ezt hamarosan szeretném lecserélni hamulúgra, mint ahogy régen csinálták, de ezzel majd a jövőben fogok kísérletezni. Ha lesz tapasztalat megosztom azt is).

Illóolajok és színezék. Én nem használok színezéket (egyébként kakaó, fahéj, ételszínezék jó a célra, legalábbis ezeket írják máshol, de ezzel nincs tapasztalat).

Illóolajnak az alkoholos nem túl jó, mert rossz illatot adhat a szappannak. Ezt is neten írták, de ezt saját káromon is megtapasztaltam. Egyébként sok embernek tetszik a natúr, illóolaj nélküli szappannak az illata is.

A zsír szerepére még visszatérnék egy kicsit. Ahogy észrevettem a zsírok adják meg a szappan keménységét. Ez akkor lesz fontos, amikor majd a formába kell rakni a szappant. Mivel amíg meleg könnyen formázható, viszont ahogy hül annál nehezebb lesz. Csináltam már tisztán zsírból is szappant és hiába nyomtam bele a formába, kivétel után széttöredezett. Ezért újra kellett olvasztani és ki kellett önteni a formát vele. Amikor megszilárdult akkor már jó volt. Bár ezt sokkal nehezebb kivarázsolni a formából (kis segítségként ajánlom a tüzet. Melegítés után kijön. Persze csak akkor jó, ha fém a forma:))

Én rakok bele még kecsketejet is. Mivel nagyon pozitív hatásai vannak a bőrre. Ekcémás, kiütéses, pattanásos bőrre nagyon hatékony tud lenni. 

Egy nagyon fontos dolog van:

SOSE HASZNÁLJ UTÁNA KENCEFICÉKET!!!!

Nem mintha bármi baj lenne belőle azon kívül, hogy ha használsz semmit nem ér a szappan. Eleinte furcsa volt mindenkinek, de aki megállta az álldotta. Szóval semmi kencefice utána.

Mielőtt belekezdenék mindenképpen szólnom kell a biztonságról is. Tudom, hogy mindenhol leírják, de tényleg fontos.

Védőszemüveg, védőkesztyű, maszk legyen kéznél és még így is legyél nagyon óvatos. Gondolom mindenki hallott a vörösiszap ömlésről. Ez lúgosabb. Egyszer rácsöppent az alkaromra. 1-2 napig nem volt semmi nyoma (már nem is emlékeztem rá, nem is fájt akkor sem amikor ráment)), de utána egy érdekes seb lett belőle és nagyon nehezen múlt el. Még most is látszik halványan a nyoma, pedig már vagy 4-5 hónapja történt.

Szóval fő a biztonság!

JA, ÉS SEMMILYEN FELELŐSSÉGET NEM VÁLLALOK AZ ITT LEÍRTAKÉRT (KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A BIZTONSÁGI ELŐÍRÁSOK MEGSÉRTÉSÉÉRT).

No. Akkor első lépés, hogy szerezzük be a hozzávalókat. A fent leírtakból a nátriumhidroxidot a legmacerásabb beszerezni (legalábbis felénk). A háztartási boltban csak 25 kilós kiszerelésben hoznak cirka 15.000 forintért, de ez hatalmas mennyiség. Nem is rendeltem még belőle (gondolni kell a tárolásra is - nedvesség, pára ne érje). Én a neten rendelem 1 kg-os kiszerelésben, de ez meg drága az előzőhöz képest. 1kg=3000 Forint postával együtt. Maga az NaOH 2100 Ft körül van. Ez kb. 3 adagra elég amiből nekem cirka 75-80 darab 10 dkg-os szappan jön ki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kiöntve ilyen kis golyócskák vannak benne.

 

Akkor beöltözni. Védőállarc, alá maszk, kesztyű, hosszú felső és hosszú nadrág. Vagy akinek van sav és lúgálló ruházat.

Ha ez is megvan kimérem a Nátrium hidroxidot és a vízet. A vizet kiöntöm egy üveg vagy saválló tálba (én lapos, kocka jénaiba szoktam). Szép lassan beleszórom az NaOH-t és közben folyamatosan kevergetem (rozsdamentes kanállal). Pillanatok alatt felmelegszik, de rendesen. Épp csak nem forr. Amikor gőzölög kicsit kaparja a torkot, szóval nem belélegezni és jól szellőző helyen csinálni.  Nekem mindíg letapad (olyan, mintha odaégne a tál alljához) valamennyi NaOH. Itt nagyon kell figyelni, mert nehezen jön fel. Nem kell kapkodni szépen továbbkeverni, esetleg a letapadt részeknél kicsit megnyomkodni és felpattog szépen. De, ha csak keverve van, akkor is feloldódik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tejszerűnek néz ki, de nem az:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aztán szépen kitisztul. Olyan lesz, mint a víz!

Amikor ez megvan (vagy előtte is lehet), ki kell mérni a zsírokat, olajokat. Összeönteni az egészet és gázon megolvasztani. Amikor teljesen elolvadt beleöntöm a kecsketejet is. Nem kell sok egy adagba. Én 2 decit szoktam hozzárakni, ha lehet a jó zsíros, tejszínes részből.

Végülis, ha már csinálunk valamit a legjobbak kerüljenek bele:).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olyan fazekat használjunk, ami már nem nagyon kell másra.

Ha elolvadt minden, ÓVATOSAN beleöntöm a nátronlúgot. Nem kell félni, semmi nem történik, csak nehogy melléöntse az ember. Közben kavargatom és elkezdem főzni. Mostmár le lehet öltözni:)

Itt is érdemes figyelni, mert könnyen ki tud futni. Sok helyen azt írják, hogy felforral aztán gáz lekapcsol, keverget, utána megint felforral, megint lekapcsol, keverget. Én úgy csinálom, hogy forralom folyamatosan de a gáz lángját úgy állítom, hogy ne futtassa ki a szappant. Ennek a legfőbb előnye az idő, amit nyerünk vele, mivel elég sokáig tart, míg rendesen kifő az egész. Akkor jó, amikor már nem tűnik olajosnak a létyó ami a szappan alatt van. 

Gyorsan elkezd a szappan kiülni a tetejére.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A hab a tetején már a szappan:)

Szóval addíg főzzük, amíg már kezd annyira összeállni, hogy lepereg a kanálról. Igazából ezt nehézkes megoldani mivel rengeteg lúg van alatta. Így pár óra főzés után én segíteni szoktam neki és kiöntöm a lúgot alóla. Erre ismét figyelni kell, mert ez is mar. Viszont jól lehet vele például wc-t tisztítani:).

 

A végeredménynek valami ilyesminek kellene kinéznie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A szappan (a kanál megáll benne)

 

Hozzátartozik még a dologhoz, hogy itt már van szerepe a hűlésnek is. Ugyanis, ha folyamatosan melegíted a szappan elolvad. Tehát nem nagyon fog ilyen képet mutatni (legalábbis nekem még nem mutatott). De ha hül, akkor az edény falán szépen kikeményedik és utána a többi helyen is.

Sokan azt írják, hogy az elején (a nátronlúg hozzáöntése után) adjunk hozzá illóolajat. Az én tapasztalatom az, hogy ha akkor adom hozzá, akkor kidobott pénz, mivel a végére semmi nem érződik belőle. Ezért én itt szoktam hozzátenni. Beleöntöm és jól elkeverem, így mindenhol lesz illatanyag benne.

Ezután jön a formába varázsolás. Lehet simán önteni is(amíg forró), mint a gyertyát, de ezzel az a gond, hogy belemegy a lúg is. Ezt szépen kinyomja a szappan magából amikor szárad, csak sokkal több időbe telik. Így én szoktam várni egy kicsit, hogy hüljön és amikor már éppen állja a kezed kanállal beleszedem egy muffin sütő formába. Jól bele kell préselni, mivel nem lesz szép a felülete (ezt még nekem is gyakorolnom kell, bár nálam nem annyira mérvadó). Ha pedig nagyon rétegesen rakod, kivétel után szétválhat. Pár perc múlva ki lehet ütni a formából a szappant (ha kicsit lágyra sikerült, hagyd a formában és megkeményszik. Akár napokat is állhat.). Ezekután fel kell rakni valami jó helyre száradni. Olyan helyet keress ahol nem süti a nap, de mozog a levegő.

Pár nap múlva már használhatod is.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mint látszik nem túl szép a felülete, de ez a forma hibája. Kellene keresni egy rendes formát:(

 

Nekem ezután jön a következő rész. Másnap (vagy amikorra rendesen megszilárdul) benemezelem. Ez egyrészt eltűnteti a felületi hibákat, másrészt szép. Persze van harmadrészt is: macera. Viszont jobban habzik tőle a szappan (ezek nem habzanak úgy, mint a boltiak, hiszen nincs benne semmi mesterséges anyag ami segítené a habzást).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt a végeredmény. Már csak száradnia kell pár napig.

Ha valakinek vannak építő jellegű ötletei, kritikái kérem írjon nyugodtan. Had tanuljak én is.

 

A végére még két kép az iskolai tökversenyről (első tökfaragásom volt, nem nagyon vagyok híve ennek az ünnepnek, legalábbis nem az angolszász verziónak).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kannibál tök:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kalathor.blog.hu/api/trackback/id/tr422438004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása